Közlekedés

2010.11.03. 12:19

Már korábban megígértem, hogy írok pár sort az itteni közlekedésről, mert ez sem ugy megy ám, mint otthon. Kezdjük először is az autóparkkal. Elég szélsőséges a verdaállomány, a legujabb Audi/BMW terepjáróktól elkezdve egészen a legócskább, ezeréves Ladáig megtalálható itt minden. A legtöbb autó külföldről (németo??) behozott csotrogány, gondolom millió megtett kilométerrel, és az ujak közül is rengeteg ami bár pár éves csak, de látszik rajta, hogy agyonhasznált, lelakott - volt szerencsém egy ilyen, legutolsó desingos, max 2 éves Toyota Camry-ban ülni, kényelmes meg minden, de az összes gomb meg a kormány minden kopott volt. Nem is tudom, hogy a Camry-t egyáltalán az USA-n kívül máshol árulja-e a Toyota, de itt rengeteg szaladgál belőle. Meg a korábbi modellből is rengeteg van és ugy általában Toyotából is. A kocsik 99%-a vagy terepjáró, vagy sedan. Ugyanugy, mint koreában. Kombit szerintem egyáltalán nem is láttam, és kisautok ill ferdehátu autok sincsenek. Eddig egy Matizt és egy Suzuki Swift-et (made in hungary??) láttam.

Mint már azt az első napokban említettem, iszonyu nagy szmog van (most mondjuk annyira nem veszélyes már, mert fuj a szél). Ez azt gondolom szoros összefüggésben van az elhasznált autóparkkal és a használt benzinekkel. Itt ugyanis nem 95-ös oktánszámnál kezdődik az élet... Bizonyám, 80-as oktánszámu benzinnel kedzünk, ennek az ára kb 67 tenge (1.3-mal kell szorozni, hogy forintot kapjatok). Gondolom csont nélkül beletankolják a Camry-kba is... Ezután következik a 92-es, ami 87 tenge, jön a 95-ös 95 tenge körüli áron és 98-as is van, az 118 tenge, ha jól emlékszem. Dízelt is lehet kapni - bár szerintem nagyon kevés dízel autó van - ennek az ára 71 tenge. Ha átszámoljátok iszonyú olcsó a benzin. Viszont itt nem tartalmazza az utadot, ezt külön fizetik és nem a megvásárolt benzinmennyiség után, hanem az autó motorja, teljesítménye alapján egy havidíj keretében. De összeségében szerintem még mindig jobban jönnek ki, mint mi.

És akkor ha már az utadó jött szóba... az utak. Az utak rendkívül jo állapotban vannak, se eyg kátyu, se egy repedés, minden tökéletes. Pedig itt ám van hőingadozás, meg kemény fagyok! Felfestések is rendben, és ez minden utrol elmondható, legyen az 3x3 sávos ut vagy egy kis utcácska a házak között. Látszik, hogy nagyon odafigyelnek erre. És amiről már korábban írtam: azoknál a zebráknál, ahol nincs rendőrlámpa, ott az aszfaltba épített sárga fények figyelmeztetik az autóvezetőket. Ha odaállsz a zebrához, elkezd villogni a sárga fénysor, aztán ha szerencséd van, akkor meg is állnak az autók és átmehetsz a tuloldalra. Rettenetesen jó találmány, hasznos lenne ha ez nálunk is elterjedne. Egy kis napelem van a gyalogos átkelőhely tábla felett, és ezzel működtetik a lámpasort. Abroncsok: három féle gumit használnak: nyárit, télit és extrém télit. Az extrém téliben szögek vannak, azt mondják az itteniek, hogy anélkül szinte lehetetlen télen közlekedni. Már most is hallani néhány autón, hogy ez az extrém téligumi van felrakva, pedig most még jóidő van.

Mielőtt még a közlekedési morálra rátérnék tényleg egy mondat a kereszteződésekben lévő rendőrlámpákról: a kereszteződések 90%-ában roppant egyszerűen, telezölddel van megoldva az áthaladás, így jóformán alig lehet előrejutni csucsidőben. És akkor a morál: roppant türelmetlenek, folyton a dudát nyomják, tolakodnak, a 2 sávos uton 3 sorban állnak a kocsik és itt ez a természetes - jó hogy van felfestés, de minek? Nem tul előzékenyek a másikkal, ritkán engednek be maguk elé illetve ritkán állnak meg ha a gyalogos át akar menni. Városban 60km/h a megengedett, de mindenki száguldozik. Esti csucsforgalomban a kereszteződés kellős közepén képesek megállni kereket cserélni.... Ami ezek után viszont furcsa volt, hogy a biztonsági övre nagyon odafigyelnek, a zöld lámpa mielőtt sárgára vált elkezd villogni, és már amikor villog a zöld, akkor fékeznek, sárgán egyáltalán nem mennek már át.

UPDATE!!!

Még egy dolog - vagy inkább érdekesség. A rendszámok alapján itt is tudni lehet, hogy az adott autó melyik városhoz tartozik. Az A betű jelenti Almaty-t, a Z Astanát a többit sajnos nem tudtam megjegyezni, mert a többi város nevét nem igazán ismerem....:( Van egy város, aminek a rendszáma X-szel kezdődik, a helyiek csak "Texas"-nak hívják, állítólag az odavalósiak nagyon nem tudnak vezetni. Ezért a béna vezetőkre mindig azt mondják, hogy át kellene cserélni a rendszámát X-esre.

UPDATE #2

Tudtam, hogy ezt a bejegyzés több napig nem szabad élessé tenni, mert annyira sok dolgot akartam beleírni, hogy valami tutira kimarad. Türelmetlen voltam, rögtön be is élesítettem, ígyhát ez már most a második update. :) Szóval, mint azt bizonyára tudjátok, itt a telek elég kemények. Ha otthon is -10 alá esik a hőmérséket, akkor a kocsik akkumulátora igen könnyen megadja magát. Itt viszont a szélsőségesen hideg időjárás (-40 fok) sem ritka, így a kocsikat alaposan fel kell készíteni a télre (nem csak extrém téligumival). Először is, sépci akksikat használnak, szerintem a villamosmérnök olvasok bizonyára jobban értenek ehhez, hogy miben is másak. Talán magasabb amperóra, másabb szigetelés... Így van esély rá, hogy reggelente nem kell gyalog indulni dolgozni. Valamint minden egyes autóba építenek egy távindítót - nem vicc, tényleg így van!! Amikor még a fogukat mossák reggel, benyomják a távirányítón a gombot és a kocsi beindíja a motrt és elkezd fűteni. Aztán emberünk kimegy a kocsijához 15p mulva és már nem a jéghideg autóba ül. Csoda találmány, télen nekem is jó volna egy ilyen! :)

Nem hiszem, hogy én valaha is vezetni akarnék ebben a városban... :)

A bejegyzés trackback címe:

https://kazahkaland.blog.hu/api/trackback/id/tr872419415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása